Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
63

Kōno Bairei (1844-1895), Powietrze - zestaw dwóch drzeworytów, Tokio, 1884

add Twoja notatka 
Opis pozycji

drzeworyt japoński, tusz, papier, 23x16,5 cm (wymiar papieru pojedynczej grafiki z zestawu), sygnatura artysty

Analogiczny drzeworyt znajduje się między innymi w kolekcji Metropolitan Museum of Art w Nowym JorkuBritish Museum w Londynie oraz Art Institute w Chicago. Praca pochodzi z albumu zatytułowanego: Bairei hyakuchō gafu (Album Bairei z obrazami stu ptaków) wydanego w Tokio w latach 1881-1884 (Meiji 11-14) przy współpracy z Okura Magobei. Album ten został zarejestrowany pod numerem 40070693 w japońskiej bibliotece narodowej National Diet Library. 

Kōno Bairei (1844–1895) Urodził się jako Yasuda Bairei i mieszkał w Kioto. Był członkiem szkoły Maruyama-Shijo i mistrzem malarstwa kacho-go (przedstawienia ptaków i kwiatów) w okresie Meiji w Japonii. W 1852 roku rozpoczął naukę u malarza szkoły Maruyama, Nakajimy Raisho (1796-1871). Po śmierci Raisho, Bairei studiował u mistrza szkoły Shijo, Shiokawy Bunrina (1808-77). W 1880 roku otworzył szkołę artystyczną, a jego uczniami byli Takeuchi Seihō, Kawai Gyokudō i Uemura Shōen. Jego prace obejmowały grafiki kwiatów, ptaków i pejzaże z domieszką zachodniego realizmu. Najsłynniejszą pracą artysty jest Bairei hyakuchō gafu (Album Bairei z obrazami stu ptaków) opublikowy w latach 1881 - 1884. W 1893 roku artystyczny i komercyjny sukces Bairei został uhonorowany powołaniem go do Komitetu Sztuki Cesarskiego Dworu.

Wspaniała seria Kono Bairei „Bairei hyakuchō gafu” została opublikowana w trzech tomach w 1881 roku, z suplementem zawierającym nowe projekty w 1884 roku, również w trzech tomach. Tomy zatytułowane są Niebo (Powietrze), Ziemia i Woda. Te piękne drzeworyty przedstawiają ptaki w ich naturalnym środowisku, wśród drzew, kwiatów i roślin, w różnych porach roku. Uważnie obserwowane i narysowane drobną kaligraficzną kreską, grafiki te są doskonałym przykładem kacho-e Bairei (grafiki ptaków i kwiatów). Drzeworyty zostały wykonane w czerni z odcieniami szarości i delikatnego pomarańczu. 

Termin „kachō-ga” w języku japońskim to połączenie trzech słów: „ka” – kwiat, „cho” – ptak, „ga” – obraz, zatem oznacza dosłownie obrazy kwiatów i ptaków. W sztuce Dalekiego Wschodu to jeden z wiodących tematów artystycznych. Obejmuje także rośliny, trawy, drzewa, zwierzęta, ryby, owady - właściwie cały żywy świat przyrody za wyjątkiem człowieka i krajobrazu. Odbitki kacho-e były wysoko cenione za ich piękno i dokładność, a także szeroko kolekcjonowane zarówno w Japonii, jak i za granicą. Popularność grafik wynikała po części z ich odzwierciedlenia tradycyjnych japońskich wartości i estetyki, które przywiązywały dużą wagę do harmonii z naturą. Drzeworyty były często nasycone symbolicznym i alegorycznym znaczeniem, takim jak skojarzenie niektórych ptaków lub kwiatów z określonymi porami roku lub cechami. Mistrzowie kachō-ga kierowali się zarówno ekspresją, jak i emocjami; udawało im się uchwycić kolory i delikatność kwiatów oraz zachowanie ptaków na wolności. Nasycone metaforycznym znaczeniem wykraczającym poza ich fizyczne piękno, konkretne pary ptaków, owadów i kwiatów stały się podstawą tradycji, która trwa do dziś.

Aukcja
Drzeworyty japońskie cz. 4
gavel
Data
26 kwietnia 2024 CEST/Warsaw
date_range
Cena wywoławcza
70 EUR
Cena sprzedaży
169 EUR
Cena końcowa bez opłaty aukcyjnej
141 EUR
Przebicie
240%
Wyświetleń: 63 | Ulubione: 3
Aukcja

Galeria Bohema

Drzeworyty japońskie cz. 4
Data
26 kwietnia 2024 CEST/Warsaw
Przebieg licytacji

Licytowane będą wszystkie pozycje

Opłata aukcyjna
20.00%
OneBid nie pobiera dodatkowych opłat za licytację.
Podbicia
  1
  > 10
  100
  > 50
  400
  > 100
  2 000
  > 200
  4 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
 
Regulamin
O aukcji
FAQ
O sprzedawcy
Galeria Bohema
Kontakt
Galeria Bohema
room
Środkowa 12
03-430 Warszawa
phone
+48 889 202 281
keyboard_arrow_up